سرفصل کارشناسی ارشد مهندسی برق-الکترونیک- گرایش سیستم های الکترونیک دیجیتال

رشته مهندسی برق-الکترونیک گرایش سیستم­های الکترونیک دیجیتال

معرفی رشته:

علم الکترونیک‌ به‌ وجود آورنده‌ سیستم­هایی است که‌ در شاخه‌های‌ مختلف‌ صنعتی، نظامی، پزشکی‌ و مهندسی‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند. پیشرفت­های چشمگیر سال­های اخیر در فن آوری ساخت سیستم های الکترونیکی و نیاز بازار به مجتمع­سازی یک سیستم کامل شامل بخش­های دیجیتال و آنالوگ بر روی یک تراشه (IC)، باعث ایجاد نگاه عمیق و تخصصی در علم الکترونیک شده است. در این نگاه جدید به علم الکترونیک، محققین و دانشجویان با چگونگی بکارگیری ابزار CAD در روند طراحی از سطح سیستم تا لی اوت و نظایر آن آشنا می­شوند. همچنین از آنجا که هوشمندسازی این سیستم­ها همیشه مورد توجه بوده­است، آشنایی با الگوریتم­های پردازشی یکی دیگر از زمینه­هایی است که محققین این حوزه به آن می­پردازند.

رشته مهندسی برق-الکترونیک گرایش سیستم­های الکترونیک دیجیتال یکی از زیر مجموعه­های رشته مهندسی برق-الکترونیک می­باشد که در سال­های اخیر با این نگاه جدید و تخصصی به علم الکترونیک ایجاد شده­است. گرایش سیستم­های الکترونیک دیجیتال سعی بر آن دارد که دانشجویان را با این مفاهیم در قالب دروس نظری، عملی و تحقیقاتی آشنا نماید. نظر به اهمیت این گرایش و نیاز کشور به متخصصین مجرب در این زمینه، گروه مهندسی برق دانشگاه علم و فرهنگ جهت برآورده کردن این نیاز کشور اقدام به جذب دانشجو در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد نموده است. دانش آموختگان این رشته مهارت­هایی در زمینه­های زیر کسب می­نمایند:

  1. طراحی مدارهای دیجیتالی در فناوری­های نانوالکترونیک و میکروالکترونیک
  2.  آشنایی با زبان­های توصیف سخت­افزاری
  3.  آشنایی با پردازش سیگنال و تصویر

نقش و توانمندی:

دانش­آموختگان این رشته می­توانند علاوه بر کار آموزشی یا پژوهشی دانشگاهی، در مراکز تحقیقاتی واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی که در سطح وسیع با مسائل روزآمد مهندسی برق درگیر هستند، فعالیت نمایند. پذیرش مسئولیت و مشارکت در طراحی و اجرای پروژه­ها و ارتقاء سیستم­های موجود از دیگر توانمندی­های دانش­آموخته­ها محسوب می­شود.

تعداد واحدهای درسی و پژوهشی:

  • تخصصی الزامی                6 واحد
  • تخصصی انتخابی              6 واحد
  • تخصصی اختیاری             12 واحد
  • سمینار                          2 واحد
  • پایان­نامه                        6 واحد

دروس جبرانی مطابق نظر گروه  و دروس گذرانده در مقطع کارشناسی مشخص می­شود.